Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PZL-Świdnik zmodernizował ostatnią Anakondę. Śmigłowiec wrócił już do macierzystej jednostki. Zobacz zdjęcia

Redakcja
Ostatnia zmodernizowana Anakonda wylądowała w macierzystej, 43 Bazie Lotnictwa Morskiego, powracając z zakładów PZL-Świdnik, w których była modernizowana
Ostatnia zmodernizowana Anakonda wylądowała w macierzystej, 43 Bazie Lotnictwa Morskiego, powracając z zakładów PZL-Świdnik, w których była modernizowana Źródło: Twitter @DGeneralneRS
Ratują ofiary sztormów i pilnują polskie wybrzeże. W piątek ostatni z ośmiu modernizowanych śmigłowców W-3WARM Anakonda wylądował w bazie lotniczej w Gdyni-Babich Dołach. Za unowocześnienie maszyny odpowiadała fabryka PZL-Świdnik.

„Ostatnia zmodernizowana Anakonda wylądowała w macierzystej, 43 Bazie Lotnictwa Morskiego, powracając z zakładów PZL-Świdnik, w których była modernizowana. Tym samym wszystkie osiem śmigłowców W-3 lotnictwa morskiego prezentują jednolity wariant wyposażenia W-3WARM” - informuje Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Śmigłowce W-3WARM Anakonda są przeznaczone głównie do ratowania rozbitków na morzu. Wyposażone są m.in. w kamerę termowizyjną sprzężoną z szperaczem, system identyfikacji jednostek pływających AIS, system detekcji sygnałów radiostacji ratowniczych CHELTON, dźwig burtowy do podnoszenia rozbitków, stanowisko respiratora oraz pompy infuzyjnej.

Anakondy cały czas są wykorzystywane do przeróżnych misji. Na przykład, w sobotę załoga W-3WARM z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego przeprowadziła rekonesans trójmiejskich lądowisk przyszpitalnych. W trakcie procedury piloci ćwiczyli podejście do lądowiska oraz oceniali jego otoczenie. „Szczególne znaczenie mają tutaj przeszkody, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo lądowania” - informuje DG RSZ.

Anakondy i Sokoły
W ostatnim dziesięcioleciu Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z PZL-Świdnik dziewięć umów na modernizację, unifikację i poprawianie wyposażenia śmigłowców. Głównie chodzi o unowocześnienie Sokołów do standardu W-3PL Głuszec (siedem śmigłowców do wsparcia pola walki) oraz ośmiu W-3WA/WARM Anakonda (do misji ratowniczych na morzu). Łączna wartość tych kontraktów opiewa na 960 mln zł.

W kwietniu ubiegłego roku MON zamówił w PZL cztery AW101 za 1,65 mld zł. We wrześniu z kolei strony zawarły umowę na modernizację czterech Sokołów do wersji W-3WA SAR. Wartość kontraktu to 99,5 mln zł brutto. Terminy dostaw zmodernizowanych śmigłowców zostały określone na lata 2021-2022. Maszyny trafią do Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych znajdujących się w strukturach Sił Powietrznych RP.

PZL-Świdnik jest częścią Grupy Leonardo z siedzibą we Włoszech. Z powodu epidemii ilość zamówień na śmigłowce i części lotnicze spadła o połowę. Dlatego zarząd podlubelskiego zakładu ogłosił plan zwolnienia około 90 pracowników. Reszcie został skrócony czas pracy i wynagrodzenie (o 20 proc.). Związkowcy skarżą się, że polski rząd zamawia u nich za mało sprzętu. Nieoficjalnie mówi się, że Świdnik mógłby przejąć od fabryki w Rzeszowie produkcję silników do śmigłowców latających w barwach Polskich Sił Zbrojnych. To zagwarantowałoby załodze pracę na kolejne lata.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: PZL-Świdnik zmodernizował ostatnią Anakondę. Śmigłowiec wrócił już do macierzystej jednostki. Zobacz zdjęcia - Kurier Lubelski

Wróć na swidnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto