Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie przemeblowanie komunikacji miejskiej w Lublinie. W tworzeniu nowego modelu głos zabiorą mieszkańcy

Joanna Jastrzębska
Joanna Jastrzębska
Biuro Prasowe w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin
Jak zrobić, żeby autobus był atrakcyjniejszy niż własne auto? Miasto otwiera dyskusję nad nowym modelem komunikacji miejskiej w związku z powstaniem dworca metropolitalnego. Mieszkańcy Lublina mogą zgłaszać swoje propozycje.

– Jesteśmy w przededniu oddania nowego dworca jako centrum komunikacyjnego i przesiadkowego. To dobry moment do zastanowienia się, jak ma wyglądać komunikacja miejska. Patrzymy na to z punktu widzenia tworzenia nowych linii, ale również rozwiązań, które pomogą transportowi zbiorowemu stać się alternatywą wobec prywatnego – wyjaśnia prezydent Lublina, Krzysztof Żuk. Celem władz miasta będzie zachęcenie mieszkańców do przesiadki z samochodów do komunikacji zbiorowej. Aby go osiągnąć, Miasto zbada, jakie potrzeby mają jej potencjalni przyszli pasażerowie.

Jakie są Pana/Pani potrzeby?

– Dużo zainwestowaliśmy w komunikację zbiorową i musimy wziąć pod uwagę te preferencje naszych mieszkańców, które ułatwią decyzję o przesiadce do komunikacji miejskiej – twierdzi Krzysztof Żuk. W diagnozie potrzeb mieszkańców ma pomóc ankieta. Od czwartku (21 października) na stronie Zarządu Transportu Miejskiego będzie dostępny zestaw pytań o preferowane rozwiązania komunikacyjne. We wprowadzaniu zmian mają także pomóc kierowcy autobusów i tzw. "trajtków".

– Głównym założeniem nowej siatki połączeń ma być skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności komunikacyjnej i optymalizacja wykorzystania środków. Dworzec Metropolitalny sam w sobie będzie naturalnym generatorem ruchu, więc już teraz trzeba zacząć przedefiniowanie układu komunikacyjnego – tłumaczy Grzegorz Malec, prezes lubelskiego ZTM. Podkreśla jednak, że przyczyną modyfikacji będzie nie tylko budowa nowego dworca.

– Do tego dochodzi ciągły proces suburbanizacji i zmian przyzwyczajeń transportowych wynikających z pandemii – dodaje. W pierwszym okresie lockdownu zainteresowanie podróżami komunikacją miejską spadło o 90%. Jak twierdzi Grzegorz Malec, na ten moment sytuacja się ustabilizowała, ale nadal widoczne jest, że część pasażerów boi się korzystać z tego środka transportu. – Bezpieczeństwo jest dla nas bardzo ważne i ciągle zwiększamy jego standardy – podkreśla.

Na nowy model korzystania z komunikacji miejskiej składają się zmiany kierunków i częstotliwości podróży, co również ma zostać uwzględnione w układaniu sieci komunikacyjnej.

Model ruchu zaprogramują naukowcy

Zbieranie opinii mieszkańców będzie trwało do końca grudnia. Następnie Miasto je przeanalizuje i dołoży do nich badania napełnienia pojazdów i kierunków przemieszczania się. Tak przygotowany zestaw danych i preferencji trafi do pracowników Politechniki Lubelskiej, którzy na tej podstawie mają sporządzić model ruchu drogowego.

– Misją naszej uczelni jest świadczenie usług na rzecz mieszkańców całego województwa. My tutaj pracujemy, żyjemy, kształcimy ludzi z tego miasta i regionu i musimy się wpisywać w takie zadania – mówi rektor uczelni prof. Zbigniew Pater.

Wypracowany przez naukowców z Wydziału Mechanicznego i Wydziału Budownictwa i Architektury model będzie cyfrowo przedstawiał potoki ruchu drogowego. Ma także prezentować symulację sieci drogowej, co ułatwi prognozowanie ruchu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Giganci zatruwają świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto